Co To Jest Aktywne Uczenie Się? 4 Strategie Aktywnego Uczenia Się, Które Wykorzystują Edukatorzy Dibbera W Codziennej Pracy Z Dziećmi.
Aktywne uczenie się wykracza poza siedzenie i słuchanie. Polega na tym, że przedszkolaki aktywnie uczestniczą, angażują się i współpracują z rówieśnikami. W tym podejściu nauczyciele wykorzystują odgrywanie ról, dyskusje i inne interaktywne techniki, aby ożywić lekcje. Celem aktywnego uczenia się jest pomoc dzieciom zrozumieć koncepcje nowych perspektyw i zapamiętać informacje w sposób zabawny i niezapomniany, zamiast polegać na mechanicznej pamięci.
Aktywne uczenie się wykracza poza siedzenie i słuchanie. Polega na tym, że przedszkolaki aktywnie uczestniczą, angażują się i współpracują z rówieśnikami. W tym podejściu nauczyciele wykorzystują odgrywanie ról, dyskusje i inne interaktywne techniki, aby ożywić lekcje. Celem aktywnego uczenia się jest pomoc dzieciom zrozumieć koncepcje nowych perspektyw i zapamiętać informacje w sposób zabawny i niezapomniany, zamiast polegać na mechanicznej pamięci.
Korzyści ze strategii aktywnego uczenia się
Zwiększenie retencji
Aktywne uczenie się polega na zaangażowaniu dzieci w proces nauki. Kiedy dzieci aktywnie uczestniczą w tym, czego się uczą—czy to poprzez rozmowy, zabawę, czy działania praktyczne—z większym prawdopodobieństwem zapamiętają materiał. Dzieje się tak, ponieważ te aktywności sprawiają, że nauka staje się bardziej osobista i przyjemna, przekształcając ją w zabawne i niezapomniane doświadczenie. Zamiast tylko słuchać lub oglądać, dzieci robią coś, co pomaga im dłużej zapamiętać to, czego się nauczyły.
Poprawa krytycznego myślenia
Aktywne uczenie się pomaga również dzieciom rozwijać umiejętności krytycznego myślenia. Zamiast tylko przyswajać informacje, uczą się o myśleć o nich dogłębnie, zadawać pytania i rozwiązywać problemy. Takie podejście do nauki zachęca do analizy i podejmowania decyzji, które są ważne w każdym aspekcie życia. Niezależnie od tego, czy dzieci eksplorują opowieści, przeprowadzają eksperymenty naukowe, czy poznają informacje o świecie wokół nich, aktywne uczenie się pomaga im w stawaniu się refleksyjnymi i ciekawymi osobami.
Współpraca
Strategie aktywnego uczenia się koncentrują się na pracy zespołowej i wspólnej zabawie! Kiedy dzieci pracują nad zadaniami grupowymi, uczą się, jak dzielić się, czekać na swoją kolej i słuchać innych, co pomaga im rozwijać silne umiejętności społeczne. To jak nauka, jak być dobrym przyjacielem i dobrze współpracować z innymi—umiejętność przydatna w każdym aspekcie życia!
Zwiększenie zaangażowania
Aktywne uczenie się sprawia, że młodzi odkrywcy pozostają podekscytowani i zaangażowani. Interesujące, praktyczne zajęcia budzą ich ciekawość i sprawiają, że nauka staje się przygodą. Przy tylu fascynujących wyzwaniach, nie ma miejsca na nudę— dzieci są zbyt zajęte zabawą i nauką jednocześnie!
4 sposoby promowania strategii aktywnego uczenia się w przedszkolu
Teraz, gdy rozumiemy, czym jest aktywne uczenie się i jak korzystne może być, przyjrzyjmy się strategiom, które można wdrożyć, aby zastosować to angażujące podejście!
Odgrywanie ról
Odgrywanie ról to doskonały sposób na wprowadzenie aktywnego uczenia się do sali! Wyobraź sobie swoje dziecko wcielające się w postać, czy to lekarza, nauczyciela, czy nawet superbohatera. Poprzez tę zabawę, dzieci nie tylko bawią się w udawanie—uczą się empatii, rozumienia różnych perspektyw i zaznajamiają się z realnymi sytuacjami. Dodatkowo, to świetny sposób na rozwijanie umiejętności poznawczych, emocjonalnych, fizycznych i językowych. To jak nadanie ich wyobraźni i rozwojowi supermocy!
Pomyśl - połącz - podziel się
Pomyśl - połącz - podziel się to jedna z niesamowitych strategii aktywnego uczenia się, która sprawia, że dzieci pracują razem i uczą się od siebie nawzajem. Najpierw myślą o pytaniu lub problemie samodzielnie, co pomaga im zebrać myśli. Następnie łączą się z przyjacielem, aby podzielić się swoimi pomysłami i usłyszeć perspektywę innych. Na koniec dzielą się swoimi wnioskami z całą grupą. Ta aktywność nie tylko zachęca do pracy zespołowej i komunikacji, ale także pozwala dzieciom reflektować nad tym, czego się nauczyły w zabawny, angażujący sposób!
Projekty grupowe
Jak sama nazwa wskazuje, projekty grupowe polegają na wspólnej pracy nad wspólnym celem. Dzięki tym projektom dzieci uczą się cierpliwości i dostosowywania się do różnych stylów pracy. Dla niektórych praca zespołowa jest naturalna, podczas gdy inni mogą znaleźć ją nieco trudną. Jednak nauka nawiązywania relacji towarzyskich i współpracy to ważna umiejętność życiowa, którą warto zdobyć na wczesnym etapie!
Debaty
Debaty to kolejny sposób na testowanie umiejętności myślenia i wyrażania siebie. W debacie uczniowie uczą się badać, oddzielać fakty od opinii i przedstawiać swoje argumenty w przemyślany sposób. To także świetny sposób na budowanie pewności siebie dla tych, którzy uczą się, jak wyrażać swoje zdanie. Debata to również doskonałe ćwiczenie zachowani spokoju i szacunku podczas dzielenia się swoimi poglądami. Debaty zachęcają uczniów do rozważania obu stron problemu, doskonaląc ich umiejętności analityczne i zdolność myślenia na bieżąco.
Dibber International Preschool and Nurseries promuje aktywne uczenie się poprzez swoje skandynawskie podejście do edukacji, w którym stosujemy metody nauki prowadzonej przez dziecko. Łączymy zabawę z nauką, zachęcając naszych przedszkolaków do odkrywania i eksperymentowania.
Inne ciekawe wpisy na naszym blogu
Zamów newsletter
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o nas, promocjach i wydarzeniach zostaw nam kontakt do siebie